pojkarna.hogbacke.com

Om bloggen...

Här kan våra nära och kära och andra intresserade läsa om små och stora händelser i vår familj. Ni kommer att få läsa om barnen (de små i första hand, då de stora inte är lika intresserade av att figurera i mammas blogg), och mina försök att få till lite mysig inredning bland renoveringdamm och ofärdiga projekt.

En rad i "kommentarer" när du varit här och tittat gör mig glad.

Skriv till oss: familjen@hogbacke.com

Vårt fotoalbum: galleri.hogbacke.com

Här var vi i helgen

Semester & utflykterPosted by Helena 2009-12-08 23:07
Bloggen har legat i träda under hösten. Det har varit sjuka barn och mycket annat att stå i. I helgen kom vi så i alla fall iväg på en liten minisemester med småkillarna. Vi hade tänkt att åka tidigare i höstas, men då kom sjukdomar emellan. Vi åkte till Stockholm, bodde på Scandic Ariadne och besökte Junibacken och Skansen. Tore åt två pannkakor, 12 prinskorvar, bacon och ett päron till frukost. Han uppskattade verkligen buffé, så han fick ta precis vad han ville. Vi fick ett rum på åttonde våningen med utsikt över hamnen och därför kunde killarna stå vid fönstret och titta ut när de stora Siljabåtarna lade till.
Vilken bra utsikt!

Junibacken: Axel i Alfons Åbergs hus

Junibacken: Tore i Mulle Mecks flygplan

Junibacken: Rutschkana ut från Pippi Långstrumps hus

Efter Junibacken tog vi en promenad över Djurgårdsbron och hoppade på bussen som gick tillbaka till hotellet.

Dagen efter besökte vi Skansen-akvariet där vi såg bl a gröna ormar, leopardhajar och krokodiler.

Man sover gott i hotellsängar.

Tores bästa med utflykten: Hajarna på Skansen-akvariet
Axels bästa med utflykten: Bussresorna med SL

Sämsta: Felparkering av bilen på parkeringsplats vid hotellet. Det blev en dyr dygnsparkering, som egentligen skulle vara gratis.

• Comments(1)//pojkarna.hogbacke.com/#post217

Nästa fredag bär det av!

Semester & utflykterPosted by Helena 2009-08-18 23:37

• Comments(1)//pojkarna.hogbacke.com/#post213

Trevlig dag i Stockhom

Semester & utflykterPosted by Helena 2009-08-02 23:44

I går tog jag och tonåringarna tåget till Stockholm. Det var roligt (men dyrt) att få rå om dem en dag, utan småkillar som kräver omedelbar och högljudd uppmärksamhet.

När vi kom fram började vi med att shoppa i några efterlängtade affärer. Topstreetwear stod högst upp på önskelistan för Sebastian och Caroline ville till Gina Tricot, HM, Zara och inredningsaffärer. Hon håller på att köpa saker till sitt blivande egna boende, gjorde hon klart för mig. På Village köpte hon muggar och ljuslyktor, precis sådant som jag brukar köpa men som jag i princip har fått köpförbud på en tid framöver. Jag köpte två kuddfordral i stället. Bäst att passa på innan jag får köpförbud på det också. (Jag har nämligen beställt ett kuddfodral från HM home också).

Efter lunch på Kungshallarna så lyckades vi också hamna mitt i Pride-festivalen och det var verkligen häftigt. Hög musik och glada människor. Det tog ett tag innan vi lyckades ta oss över Kungsgatan för att fortsätta vår inplanerade lilla shoppingrutt, men det var det värt.

Vi hoppade på färjan till Fjäderholmarna på eftermiddagen och fick en trevlig stund med Peter Magnusson, Pernilla Wahlgren m fl och farsen ”Bruden som visste för lite”. Bara den härliga kulissen med havet och de stora kryssningsfartygen som passerade under tiden showen pågick, var fascinerande.

Fin dotter njuter av kvällssolen

Efter teatern vandrade vi ned mot färjan igen och åkte tillbaka till centrum. Vi avslutade vår dag med stora hamburgare och kycklingpasta på ”TGI Friday’s” innan vi tog tåget tillbaka hem, nöjda efter en lyckad semesterdag i huvudstaden.

TGI Friday´s. Dryck närmast kameran: Mammas! Dryck längst bort: Tonåringarnas!

TGI Friday's.Inte bara hamburgare. Mumsig pasta med kycklingfilé och tomat- och basilikasalsa.

• Comments(0)//pojkarna.hogbacke.com/#post209

Bruden som visste för lite

Semester & utflykterPosted by Helena 2009-07-28 23:03
Nu har jag bokat biljetter till "Bruden som visste för lite" som spelas på Skärgådsteatern på Fjäderholmarna nu under sommaren. Jag och tonåringarna tar tåget upp på lördag förmiddag och kommer hem strax innan midnatt igen. Vi får väl hoppas på lite förmiddagsshopping i Stockholm också och en sväng bland hantverksbodarna på Fjäderholmarna (vilket kanske inte lockar så mycket för 2/3 av sällskapet, men den betalande mamman måste ju ha någon slags bestämmanderätt).

• Comments(0)//pojkarna.hogbacke.com/#post208

Back from camping

Semester & utflykterPosted by Helena 2009-07-27 22:11

I drygt en vecka har två vuxna och två barn tillbringat semestern på 10 kvm. Helt frivilligt! Vi talar alltså om vår husvagn och årets semesterresa till Öland. Kaxiga som vi är hade vi inte heller bokat någon husvagnsplats på någon camping, så efter Västervik började jag att ringa runt till de olika campingplatserna på norra Öland för att kolla läget. Läget var fullbelagt och vi kunde få komma in på nåder, men i så fall utan el. Fortfarande kaxiga så bestämde vi oss för att besöka Sonjas camping några nätter. Man borde ju kunna klara sig utan el, tyckte vi. Värme, kylskåp och spis går ju på gasol.

Efter en natt på Sonjas utan el och med en kölista lång som hela Öland beslutade vi oss istället för att åka ytterligare norrut till Kyrketorps camping, eller Böda Riviera som det numera heter. Det visade sig vara ett lyckokast. Det är en jättecharmig camping med bra service. Campingen ligger lummigt bland träd och buskar och gränsar till Bödas fina strand, med den ”magiska vita sanden”, som Tore säger. Vi tillbringade några soliga dagar där, innan vi åkte tillbaka söderut, mot Färjestaden.

Axels små fötter i den fina sanden...

Böda Hamn var mysigt. Vi köpte färska räkor och rökt makrill i fiskerökeriet, tog en öl vid krogen Kapten Blåskägg och åt härlig laxpizza på Böda Hamns restaurang.

Och så en bild på campinggrabbarna som alltid är så här rara mot varandra...host, host...

• Comments(0)//pojkarna.hogbacke.com/#post207

Ingen koskräck här inte

Semester & utflykterPosted by Helena 2009-05-22 09:02

Igår åkte vi stadsbor ut till kompisar på landet och tittade på årets kosläpp. Vilken syn att se dessa klumpiga djur skutta runt och stångas. Till Axels stora förtjusning så fanns det, förutom ovannämnda "muuu" också "naaaa" dvs katt (icke att förväxla med "maaa" som betyder napp på Axelspråk).

Glada korumpor

Tjoho!

Vem glor på vem?

• Comments(0)//pojkarna.hogbacke.com/#post203

Kallt och skönt

Semester & utflykterPosted by Helena 2009-01-04 22:16
Igår såg vi på SMHI:s hemsida att det skulle bli strålande sol, 10-12 minusgrader och vindstilla. Som gjort för en utflykt, tyckte de båda friluftsälskande föräldrarna...

Det visade sig att dagen bjöd på lite kallare väder än beräknat. Det visade sig också att Tore inte kommer att bli någon Nordpolenfarare i framtiden. Han frös nämligen redan när vi satt i (den varma) bilen, på väg till sommarstugan, korvgrillningen och pulkaåkningen. Jag hann i alla fall ta några fina kort, innan vi abrupt fick styra kosan hemåt igen, då Tore storgrät för att han frös. Axel tyckte däremot att allt var toppen, så länge han fick mat alternativt att man drog honom i pulkan.

Väl hemma tände vi en brasa i kaminen, drack upp den varma chokladen som var kvar i termosen och tittade på "Lucky Luke" på DVD.

Blog ImageVacker vinterväg på vägen ut till stugan
Blog ImageRäven har raskat över isen och vi följer spåren
Blog ImageDet är bra att sitta i pulkan och bli serverad med lite korv och korvbröd
Blog ImageOj, vad det känns avlägset att bada och åka båt

• Comments(0)//pojkarna.hogbacke.com/#post166

Busfabriken

Semester & utflykterPosted by Helena 2008-11-19 22:31
I söndags var det takmålning i hallen och diverse lister som behövde ligga och torka överallt i huset. Jag och barnen rymde till Busfabriken i Norrköping, tillsammans med barnflickan, d v s storasyster, som fick lunch och en halvliter Pepsi på Rusta som lön.

Trots att det såg ut att vara en hel del folk när man kom med bilen, så var det inte alls trångt inomhus. Det fanns massor av roliga klätterställningar, studsmattor, kanoner som man kunde skjuta mjuka bollar med, stora bollar, cyklar, klättervulkaner, rutchbanor mm. Det fanns även ett eget litet ställe för små barn (1-3 år) med bollar, madrasser och mjuka stora leksaker. Som tur var fanns det också ett café, där lunchen intogs. Man får nämligen inte ha med sig egen mat. Jag tyckte ändå inte att det var hutlöst dyrt med lunch: 69 kr för vuxna och 35 kr för barnmeny inkl dryck. Ville man inte äta lunch, fanns det smörgåsar och förstås en massa smarrigt fikabröd... Inträdet för barn över 1 år är 100 kr och då får man vara där i 3 timmar. Vuxna (och storasystrar som ser äldre ut än 17 år) är det gratis för. Ja, det var en perfekt höstsöndagsutflykt, när man som vi behövde rymma från renoveringskaoset en dag.

Blog ImageTore på en av alla cyklar som fanns där.
Blog ImageBarnmeny. Observera; bokstavs-pommes.
Blog ImageHär kan man klättra. Killen som hänger i repet är en docka.
Blog ImageLilla killen trivdes också bland mjuka leksaker, så man slipper slå sig.

• Comments(0)//pojkarna.hogbacke.com/#post151

Sparka kring i löven

Semester & utflykterPosted by Helena 2008-10-14 22:29
I söndags var vi på kalasbjudning hos Niklas faster. Vädret var ju så härligt, om än lite blåsigt, så vi gick en liten promenad när Axel skulle sova eftermiddag. Vi behövde nog gå ned maten också... Det är så tacksamt att fotografera en fin höstdag, när det är så läckra färger ute i naturen.

Blog ImageTore tycker om att springa runt i lövhögarna i Faster I:s trädgård.

Blog ImagePromenad längs en slingrande grusväg.
Blog ImageAxel i La'gårdsracern! Han hann både somna och vakna under vår promenad. Marie, ser du hur illa nappen matchar kläder och vagn ;-)?
Blog ImageSe vilken skillnad det blev på färgerna i bilden när solen tittade fram!
Blog ImageBlog Image

• Comments(3)//pojkarna.hogbacke.com/#post139

Larslarslarslars

Semester & utflykterPosted by Helena 2008-08-10 22:11

Idag den 10 augusti har Lars namnsdag och det är många Larsar i den här familjen. Vi har Karl LARS Axel, Karl LARS Tore, LARS Pappa och LARS-Farfar. Dessutom blev den yngste Larsen 8 månader just idag. Då åkte vi en liten tur till Himlinge på eftermiddagen. Där vankades det kaffebuffé, d v s man fick dricka hur mycket kaffe, te eller läsk man ville och äta hur mycket godsaker man ville för 65 kr. Synd bara att man blir mätt alldeles för fort... Allt är förstås hembakt och deras vaniljbullar är så himla goda.Blog Image

Bild lånad från Himlinges hemsida.

Innan vi åkte hem tittades det lite i gårdsbutiken och jag kom hem med ett 12-pack ekologiska ägg. Leila (min bakguru) förspråkar ju ekologiska ägg i sina recept och jag läste någonstans att ekologiska matvaror har DUBBELT så mycket näringsinnehåll som vanliga matvaror. Tål att tänka på! Vi försöker köpa ekologiskt så mycket vi kan, men ibland är priserna på det ekologiska så hutlösa, tyvärr!

• Comments(1)//pojkarna.hogbacke.com/#post110

Varmt i Julita

Semester & utflykterPosted by Helena 2008-07-31 22:50

Jag läste i en blogg igår att de hade varit i Julita och hälsat på Pettson och Findus. De hade drygt en timmes bilfärd enkel riktning till Julita. För oss tar det 20 minuter att åka dit och vi har inte varit där på åratal!!! Därför bestämde jag mig för att idag skulle vi åka dit efter lunch och jag tror det var ett bra beslut, om man frågar Tore så här efteråt. Han hade mycket att berätta för pappa (och farmor i telefon) när han kom hem.

Med god assistans av mina hjälpredor, d v s "tonåringarna", så blev det en väldigt lyckad eftermiddag. Mellan 12-16 varje dag finns alltså Pettson och Findus (och Findus' kusin Lina från KATTrineholm) på Julita och underhåller barnen. Det är Muckeljakt, dragkamp, kurragömma, sagoläsning och andra lekar med barnen. Barnen får också följa med och mata djuren som finns runt Pettson-gården.

Lite fika hann vi också med (fika-morsan var ju med), men Julita Café imponerade inte. Dyrt och inte så mycket att välja på. Ta med eget fika om ni tänker åka. Inträdet var däremot överkomligt. 80 kr för vuxna och 30 kr för barn mellan 3-18 år.

På Muckeljakt

Mammas duktiga och fina assistenter (läs: slavar ;-)). De tycket det var så tråkigt, men de ser rätt glada ut för det.

Karl Lars Tore på scenen för att visa ett tricks.

Sagoläsning

Katten Findus visar också ett tricks.

• Comments(2)//pojkarna.hogbacke.com/#post103

Sista semesterdagarna...

Semester & utflykterPosted by Helena 2008-07-30 10:32

Niklas kunde i alla fall inte fått bättre väder under sista helgen innan han skulle tillbaka till jobbet igen. Vi fraktade husvagnen till "säsongsplatsen " Sommarstugan och var där hela helgen.

**Bad, sol, båtåkande, grillande, sillätande, slappande (nja), myggslagande och övertrötta barn på kvällen.**

Blog Image

Tore badar tills fingrarna ser ut som russin.

En plats i skuggan för lillprinsen.

Mysigt i "Tores rum" i husvagnen.

Blog Image

Axel tycker också om att bada...och att dricka sjövatten.

Ja, t o m Farfar vågade sig ut i vattnet för lite bad. Här konverserar grabbarna på flotten.

• Comments(1)//pojkarna.hogbacke.com/#post102

Hjälmbåten

Semester & utflykterPosted by Helena 2008-07-27 21:47

I fredags förskottsfirande vi farfar som fyller jämnt om drygt en månad. Vi åkte en båttur på Sveriges äldsta kanal: Hjälmare Kanal (eller Hjälmbåten som Tore sa). Båten Tor tog oss från Fiskeboda i Julita till Kungsör och därifrån tillbaka till Fiskeboda med buss. Båtresan tog sex timmar och under tiden blev man serverad både fika och mycket god lunch. Vi fick slussa fem gånger under turen och det är ju lite spännande. Mina tankar for till filmen "Göta Kanal".... Blog Image

Tore och Tor.

Blog ImageAxel vet hur man tar igen sig.

Blog ImageSlussning pågår. Vattendropparna svalkade lite i högsommarvärmen.

• Comments(1)//pojkarna.hogbacke.com/#post100

Rapport från Dalarna

Semester & utflykterPosted by Helena 2008-07-22 22:39

I lördags, som sagt, åkte vi till Rättvik och Siljansbadets camping. En camping vi även besökte för två år sedan, när vi skulle till Dalhalla och lyssna på Robert Wells. Campingen är fräsch och fin och det bästa av allt är läget. Badet är låååååånggrunt och det tar bara några minuter att gå in till "stan".

På vägen upp gjorde vi ett obligatoriskt stopp på en jättefin rastplats precis utanför Fagersta. Där intogs lunchen. Nästa stopp blev i Borlänge för flytande proviantering. Då gjorde jag min första kupp på min lista över inredningsbutiker jag hade med mig och besökte butiken Lavendel och Romantik som drivs av Majsan med bloggen: Majsan shabbychic. Det blev lite shopping där och Tore åt upp nästan hela Majsans lager av mintpepparkakor under tiden.

Blog Image

Det är inte utsidan som räknas...men det fanns dock snyggare husvagnar än vår på campingen...

Vi hade sjöutsikt från husvagnsfönstret.

Kvällsmys i husvagnen

På söndagen knallade vi in till stan för att köpa grillkött till kvällen och titta på utbudet av affärer i Rättvik. Tore rekommenderar deras leksaksaffär och jag nosade upp nästa inredningsaffär på listan: Furutorp. (Vid det här laget hade Niklas redan börjat tröttna smiley).

Semesterns höjdpunkt för Tore var i alla fall Leksands sommarland. Trots mycket omväxlande väder, lyckades vi spendera en hel dag där.

Tore träffar piraten.

Det kan man kalla hoppborg! Tore syns till höger, där han försöker klättra upp i en repstege.

Grabbarna på tåget som går runt hela Sommarland. Trots Axels buttra min på bilden, tyckte han det var jättekul.

Vi besökte även Dalhalla en gång till. Denna gång i dagsljus och utan artister på scenen. Visserligen höll de på att repetera till musikalen Cats, så vi fick en häftig musikupplevelse ändå, förutom den häftiga naturupplevelsen.

Blog Image

Som redan berättats, så besökte vi även dalahästarna i Nusnäs och sen tog vi ett stopp och drack gott och dyrt kaffe och åt glass på Blombergsgården i Vikarbyn. Vi var även inne på en liten loppis i Vikarbyn som drevs av tre småkillar. Där köpte vi två Tintin-filmer till Tore och pappa och några inredningstidningar (som killarna snott från deras mammor, berättade de glatt) till mamma. Axel då... ja, han åt riktig glass för första gången i sitt liv, så han var så nöjd, så nöjd.

Utsikten från Vikarbyn ned mot Siljan är vacker som en tavla.

• Comments(1)//pojkarna.hogbacke.com/#post97

Semesterbloggning

Semester & utflykterPosted by Helena 2008-07-18 11:49

Nu har vi dragit med tattartermosen till Rättvik och, vilken tur, de har trådlöst internet på campingen. Vi har bl a besökt dalahästarna i Nusnäs och piraterna på sommarland i Leksand. För övrigt försöker vi mest att ta det lugnt. Det är ju semester!

• Comments(1)//pojkarna.hogbacke.com/#post96

Smaskigt

Semester & utflykterPosted by Helena 2008-07-07 21:38

Tiden flyger iväg och min s k dagliga bloggning har blivit veckoinlägg istället. Men å andra sidan ska det väl inte kännas som som en press att blogga, utan man gör det när man har tid och lust.

I torsdags var Tore, Axel och jag till lilla Julia och mamma Malin och hälsade på. Vi fikade ute i det fina vädret och Tore lekte med Julias fina traktor, när Julia sov...

I fredags kl 16 började Niklas sin tre veckor långa semester och eftersom fint väder = grill, så grillade vi fläskfilé och åt rösti och rödvinssås till det, på kvällen. Tore har koll på läget: "Åh, ska vi äta grismat?". Ja, fläskfilé kommer ju från gris ju... Till efterrätt blev det Tores hemgjorda yoghurtglass av päron- och bananyoghurt och grillade mashmallows.

Axel gillar yoghurtglass....jättemycket!

Lördagen vigdes åt Blacksta scoutkårs årliga loppmarknad och auktion. Loppisen öppnade klockan tolv och vi rookies var där ungefär tio över tolv. På vägen från parkeringen till loppisen mötte vi folk som kom bärandes på fina saker inhandlade där. Fynden var alltså redan borta. Jag hittade en liten kvarglömd ljusstake och Tore några barnböcker och leksaker. Utflykten med fem sjätteedelar av familjen var ändå trevlig, vädret fint och de ekologiska hamburgarna goda.

Sveriges Toscana? Vindruvsodlingen vid Blaxta vingård, ett stenkast från loppisen. Ser ni Massey Fergusonen i bakgrunden?

• Comments(3)//pojkarna.hogbacke.com/#post92

En tidig tripp

Semester & utflykterPosted by Helena 2008-06-25 16:11

Niklas har en veckas semester nu och igår bestämde vi (på en kvart) att vi nog skulle göra en liten dagsutflykt. Vi packade ihop det viktigaste, d v s en proppfull skötväska plus barnvagn till Axel, en festis till Tore och kaffe i termosmuggar till mamma och pappa, som inte hann dricka "förmiddagskaffe" hemma. Vi åkte först till Örebro och vattentornet Svampen. En fin utsikt över Örebro och lite fika blev det där.

Blog ImageEfter det åkte vi vidare till Askersund. Vi gick och tittade lite i staden och på båtarna i hamnen. Lite lunch behövde vi och Niklas inbyggda thaimatradar ledde oss till en thaibuffé nere vid hamnen. Jag hittade också en hantverksbod och en antikbod, men alldeles för dyrt för att göra fynd. När det heter Antikt istället för Loppis, så kan man tydligen tredubbla priserna.

Blog Image

Jag kan inte låta bli att fotografera fina hus...

Fint, fint

Det blåste en hel del denna dag...

Häftig båt, tyckte Tore.

Sedan åkte vi vidare till Motala för att reka ett ställe som heter Varamon och som säger att de har norra Europas största insjöbad. Det var verkligen ett fint ställe (trots blåsten) med lång sandstrand och klart vatten. Blåste gjorde det även i Motala, så folk ägnade sig åt fallskärmssurfning eller vad det heter, d v s de står på en surfbräda och håller i en fallskärm. Det fanns även trampbåtar att hyra, kiosk mm, så Varamon kan säkert få ett besök av oss i sommar. Campingen ät väl inte i toppklass (tvåstjärning enligt SCR), men helt ok för en natt eller två.

Färden forsatte via Borensberg (för fikastopp smiley) till Linköping, där vi stannade vid Tornby och shoppade lite innan vi åkte hemåt. Det blev en lång dag, men naturligtvis sov Axel i bilen på hemvägen, så han var pigg ända fram till kl 23. Annars har han den goda vanan att somna vid 20.30-21.00 nu för tiden.

• Comments(1)//pojkarna.hogbacke.com/#post86

Kolmården

Semester & utflykterPosted by Helena 2008-06-04 23:18

Även en ledig dag börjar senast kl 07.00 i den här familjen. Tore kom springandes med två egenhändigt ritade födelsedagskort och en skattkarta. Skattkartor är mycket populära i den här familjen. Efter frukost så fick jag därför gå och leta efter min födelsedagspresent från småkillarna, som gömde sig i garaget (presenten, inte killarna). Där hittade jag ett lypsyl med solskyddsfaktor (!), en påse choklad och ett stort tungt paket. Det stora tunga paketet innehöll två vita uppläggningsfat från Mateus. Jättefina! Grabbarna har bra smak smiley!

Efter sedvanligt fixande av utflyktsmat, äggmackor och kaffe, åkte vi sedan iväg till Kolmården. Skönt att åka till ett sån't ställe en måndag i början av juni. Det var inte tokmycket folk och inga långa köer. Några attraktioner var förstås stängda, men det såg jag mer som bra än dåligt. Då blir det ju inget snack om varför man inte får åka sjuttioelva varv på bilbanan eller åttiotolv varv på kamel.

Först åkte vi igenom Safariparken. Tore trodde nog att lejonen skulle komma fram till bilen och morra, men de låg ju bara i en hög och gäspade och såg inte ett dugg farliga ut. När vi sedan kom in i djurparken styrde vi kosan mot Bamses Värld och Farmors Kök där vi åt pannkakor, köttbullar och paj. Tore och Pappa lekte sedan bland alla hus, när Axel fick lite mat.

Blog Image

Tore får present av Bamse. Det kom lite fler folk med på bilden, som vi inte vet vilka det är...

Annars tycker jag nog att nya Marine World var trevligt och fräscht. Föreställningen med sälar och förstås den med delfiner tyckte nog jag var största behållningen i djurparken.

Nya delfinariet "Marine World". Fräscht och fint och snyggt krysstaket smiley

Blog Image

Axel tyckte det var spännande med delfiner.

När vi kom hem sent på kvällen stod det blommor utanför dörren och en present i grillen (mycket initiativrikt, S och Å smiley!). Här tänkte jag visa lite av det jag fick:

Blog ImageBlog Image

Två fina buketter: en från tjejerna M, M, H, H, J, C och en från kompisarna Å och S. Av dem fick jag också det fina SNÖ-halsbandet. Salt- och pepparkaret från Cult design fick jag från mina stora barn och tallrikarna, som jag nämnde förut, fick jag från småkillarna (undrar om Pappa kanske varit lite inblandad också). Jag fick också ett annat fint SNÖ-halsband av kompisarna J & H, som är lite kortare än det andra och med gröna stenar. Vad roligt med nya smycken! Jag har ju varit så tråkig och har jämt samma smycken på mig, men nu ska det bli ändring på det!

• Comments(0)//pojkarna.hogbacke.com/#post75

Pippidag

Semester & utflykterPosted by Helena 2008-05-27 10:37

P g a min förestående jämna födelsedag blev jag inbjuden av Niklas familj till "en dag i det blå".

Jag var ombedd att, tillsammans med familjen, åka till gården i Vingåker i lördags förmiddag. När vi parkerat där hoppade ett gäng pirater fram och jag fick ta på mig Pippi Långstrump-utstyrsel. Sen fick jag hoppa upp på Lilla Gubben (traktor och vagn) för att åka till sommarstugan. Där väntade lite tävlingar och en hel del ätande. Först en bokstavslek, som jag totalt gick bet på. Gissa hur frusterande det var, jag som brukar håna de som ringer in till Ringo eller vad det heter, och som inte klarar dessa lätta ordlekar. I mitt fall bildade bokstäverna Smörgåstårta (jo, jag kom på till slut efter ledtrådar) och till 11-kaffet fick man alltså en smaskig hemmagjord smörgåstårta. Sen var det dags för lite lekar igen: Ballongsmällning, godislek och basket. Som gammal basketspelare, så trodde jag att jag hade segern som i en liten ask, men Tore vann stort, för min boll ville inte ner i korgen. Att Tore istället fick kasta boll i en håv, där personen som höll i håven jagade bollen som Tore kastade, ja, det räknas kanske inte...

Blog ImageSnyggt skott, i alla fall smiley

Jag och Tore fick sedan vara sakletare, precis som Pippi var. "Allt som ligger på marken får man ta". Vi hittade ett gammalt fint strykjärn, ett brödfat, en fin skål, en godisburk med godis i, en gammal flaska och en fin broderad duk. Vi lämnade dock kvar en sak vi hittade på marken, för vi visste inte vad vi skulle ha honom till...

Blog Image

Sakletare blir hungriga och till lunch bjöds det på thai-mat från traktens lokala thairestaurang. Mums! Till efterrätt kaffe och smaskig kaka.

Dagens sötaste Pippi var i alla fall Axel:

TACK FAMILJEN H FÖR EN JÄTTETREVLIG DAG!!!